. . .
TRANSCULTURAL EMANCIPATION mit KulturKontakt Austria@Fluc / Fluc Wanne

TRANSCULTURAL EMANCIPATION mit KulturKontakt Austria

Mo., 29. Feb. 2016 19:30 @ Fluc / Fluc Wanne , Wien - Leopoldstadt

Zur Webseite ...

Informationen


mit:
Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen
Daniela & Linda Dostálková
Andreas Greiner

kuratiert von Ursula Maria Probst

Außeninstallationen der Artists in Residence von Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria

Im Rahmen einer Kooperation mit dem Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria bespielt das Fluc die an den Außenwänden der Fluc-Architektur installierten Billboardwände. Einer politischen Praxis von Kunst im Stadtraum folgend, wird damit im Austausch und in Zusammenarbeit mit internationalen KünstlerInnen, die sich als Artists in Residence für drei Monate in Wien aufhalten, eine Präsentations- und Interventionsfläche im urbanen, öffentlichen Raum geboten. Das Projekt “Transcultural Emancipation” ist Teil dieser 2013 gestarteten und fortlaufenden Initiative.
Worin bestehen heute emanzipatorische Prozesse, Aktionen zur Befreiung von gesellschaftlichen Normen und medienpolitisch forcierten, einschlägigen Weltanschauungen? Wie können in der Diskussion darüber neue Territorien besetzt werden, um in diesem Zusammenhang stehende transkulturelle Positionen zu thematisieren? Welche Fähigkeiten, sozialen Beziehungen, individuelle Lebensperspektiven spielen hier in der Ausbildung einer differenzierten Sichtweise hinein? Welche Möglichkeiten bietet das Verflechtungsmodell der Transkulturalität gegenüber jenem der Interkulturalität in der Auseinandersetzung mit kulturellen Differenzen und wie wird künstlerisch damit umgegangen?
Die Auseinandersetzung mit Mechanismen und Strukturen transkultureller Emanzipation im künstlerischen Feld gestaltet sich je nach Kontext und kultureller Rezeptionsästhetik unter verschiedenen Vorzeichen und ist folglich einem ständigen Prozess der Veränderung unterworfen. Bei den im Rahmen von “Transcultural Emancipation” realisierten Projekten ist die Auseinandersetzung mit der transkulturellen Situation am Wiener Praterstern ebenso immanenter Bestandteil wie die Hinterfragung dessen, wie künstlerische Arbeit in eine politisch gesellschaftliche Dimension überführt werden kann. Die Billboards bilden nicht bloß eine Schau- und Projektionsfläche, sondern sollen zur Kommunikation anregen, uns interessiert die Reaktion der PassantInnen, die Hinterfragung jener Konstellationen, einer in Veränderung begriffenen gesellschaftspolitischen Situation.

Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen, Untitled, 2016, Billboardinstallation
Driven by the saying “one man’s trash is another man’s treasure”, not only we personally hunt the food in local dumpsters as our daily practice, but we also move it from place to place in order to offer to our different audiences a variety of products that are not possible to gather on place. As part of the project we photograph and map the journeys of the food across boarders.
The project draws further attention on the repercussions of smuggling and at the same time situates the act of smuggling in a wider context, emphasizing its significant and substantial meaning as something that overlaps with ethnology, ecology and sustainability. New perspectives are created for our understanding of the context of waste in in Europe and abroad.

Artist duo, Martinka Bobrikova (SK/NO/SE) & Oscar de Carmen (ES/NO/SE) practice, which is often com- munity based, aims at setting up new social ecosystems. By revolving around the mechanisms and context by which power creates systems of value, they seek to intervene on the border between art and current topics of contemporary life in order to bring about the proposition of the transitory and the utopian. They hold MFA from Nordic Sound Art programme and Malmö Art Academy, Sweden. From 2012 they have undertaken nomad life participating in several residencies such as Nida art Colony in Lithuania, Latent Spac- es in Singapore or MeetFactory in Prague. Recent solo exhibitions includes: Nastupiste 1-12 in Topolcany, SK; Babel Art Space in Trondheim, NO; Entrance Gallery in Prague, CZ;

Daniela & Linda Dostálková, THE DEFAULT POSITION OF OUR MENTAL SOFTWARE, 2016, Billboardinstallation
In recent years, many artists have created organizations that are based in the art world and its institutional structures, but that are not art organizations or art institutions - not even alternative ones, in the sense of artist-run spaces.
The project is commenting on a kind of generalized aesthetic practice that thrives on a pragmatic stretching of boundaries or on the exploitation of the increasing permeability of both institutions and social fields; understanding social phenomena, objects, things, and concepts and the fluidity of boundaries between artist and communities.
Title refers to the Actor - network theory by Bruno Latour, which treats objects as part of social networks; taking into consideration the following: there exists a social context in which non-social activities take place as a specific domain of reality. There is also an intention of the play being staged within the specific environment: autonomous hybrid organizations, as the theme strongly suggests.

Daniela Dostálková is a Czech artist. She has been interested for many years in the paradoxical relationship between the apparently mutually contradictory logic of the world of corporate strategy and the world of art. Her work can be perceived as a form of commentary on and critical observation of aspects of contemporary society, which she represents by using associative means from psychology or experimental psychology. Company culture is a tool which she can apply to a selected community or arts environment. It brings a new concept of social forms and provides a critical observation of the ethics of manipulative serving and executing relations.

Linda Dostálková is a Czech-born, Netherlands-based independent exhibition maker. Blurring the lines between disciplines, challenges accepted distinctions, in questioning of identity. Through her projects, she visualize self-doubt developed in art and in counterculture in simplified and commodified forms, delivers a specific input for a specific situation. Argues that the spectator is always already active. Currently a researcher at Jan van Eyck Academy in Maastricht (NL). She was head of the department Text Form Function at the Faculty of Fine Arts in Ostrava (CZ). Graduated from Werkplaats Typografie in Arnhem (NL) and scenography at the Janacek Academy of Music and Performing Arts in Brno (CZ), studied new media at the Academy of Fine Arts in Warsaw (PL).

Andreas Greiner , Heinrich, Orbituary for a broiler chicken, 2016, Billboardinstallation.
Fotocredits: Theo Bitzer & Andreas Greiner 2015
Heinrich was born north east of Berlin in a chicken fattening plant. This hybrid breed of chicken was the last broiler chicken of his generation at the plant. He was bought up by the artist in October 2015 and transferred to a suburban domestic farm with 20 other chicken for company. As such he spent the last few months of his life as a free living sculpture. Heinrich passed away on the 18th January 2016. The cause of death has not been established yet. He did outlive his intended age by several months, however compared to that of a non-hybrid chicken it is still sadly short.

Andreas Greiner studied at the Berlin University of the Arts, in Dresden, Budapest, Florence, and San Francisco, before graduating from the Olafur Eliasson´s Institute for Spatial Experiments (Institut für Raumexperimente). His work deals with and uses scientific research, as well as phenomena in both natural sciences and the humanities and the artistic practice and process itself. Using his background in medicine, anatomy and sculpting, Greiner focuses on ephemeral (time-based) sculptures and living sculptures, thereby re-thinking the classical parameters of this specific artistic medium.

Bilder (von oben nach unten):
Daniela & Linda Dostálková
Andreas Greiner

21:00 TEXTLICHT

Im Februar ist die Autorin Eva Schörkhuber mit dem Thema »Widerstand« beim Literaturmontag im fluc zu Gast. Sie liest aus ihrem Roman »Quecksilbertage«, anschließendes Gespräch mitJorghi Poll.

»Quecksilbertage ist eine sehr klug gestaltete und mitreißende Geschichte, vielleicht gerade weil sie so nah dran an uns allen - der Generation Praktikum - zu sein scheint.« (Christian Pausch, FM4)

special guest: Textfeld Südost präsentiert »Anarchistische Gegenentwürfe« (Riots im gläsernen Käfig, Edition Aramo). Lesungen & Gespräche von & mit Robert Prosser, Natalie Deewan und And Pawe.

Textfeld Südost ist eine Plattform für Literaturkritik und Kulturwissenschaft, die sich vor allem mit Literatur aus Mittel- und Südosteuropa beschäftigt und diese auf unkonventionelle Wege vermittelt, etwa in Form von Soundspaziergängen.externer link www.textfeldsuedost.com

»Textlicht. Literaturmontag im fluc« ist eine monatliche Lesereihe der Edition Atelier und präsentiert Lesungen, Diskussionen, (DJ-)Musik oder Konzerte bei freiem Eintritt.

  • Keine Einträge vorhanden!

Meetpoint

    Keine Einträge vorhanden!

Routenplaner