. . .
IN DER KUBATUR DES KABINETTS + KULTURKONTAKT AUSTRIA@Fluc / Fluc Wanne

IN DER KUBATUR DES KABINETTS + KULTURKONTAKT AUSTRIA

Mi., 18. Nov. 2015 21:00 @ Fluc / Fluc Wanne , Wien - Leopoldstadt

Zur Webseite ...

Informationen


IN DER KUBATUR DES KABINETTS - der Kunstsalon im Fluc zeigt:

Marina Faust lädt Rita Vitorelli ein

Die Szene in Melvilles Moby Dick in der der Übergang von Queequegs Tatoo mit dem des Motivs der Decke verschwimmt, ist der Ausgangspunkt für das Projekt, das Marina Faust Rita Vitorelli für die Ausstellung im Fluc vorgeschlagen hat. Zwei Dinge zusammenbringen, die ursprünglich nichts miteinander zu tun haben. Ein Feld zwischen Zeichnung, Collage und Fotografie finden. Experimentieren.

parallel:

Transcultural Emancipation
(Außeninstallationen der Artists in Residence von Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria)
zeigt

Amor Ivett Muñoz Maldonado │ Mexiko
Vijai Patchineelam │ Brasilien
Lada Nakonechna │ Ukraine

kuratiert von Ursula Maria Probst

In Kooperation mit Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria bespielt das Fluc die an den Außenwänden der Fluc-Architektur installierten Billboardwände. Einer politischen Praxis von Kunst im Stadtraum folgend, wird damit im Austausch und in Zusammenarbeit mit internationalen KünstlerInnen, die sich als Artists in Residence für drei Monate in Wien aufhalten, eine Präsentations- und Interventionsfläche im urbanen, öffentlichen Raum geboten. Das Projekt “Transcultural Emancipation” ist Teil dieser 2013 gestarteten und fortlaufenden Initiative.

Worin bestehen heute emanzipatorische Prozesse, Aktionen zur Befreiung von gesellschaftlichen Normen und medienpolitisch forcierten, einschlägigen Weltanschauungen?Wie können in der Diskussion darüber, neue Territorien besetzt werden, um in diesem Zusammhang stehende transkulturelle Positionen zu thematisieren?Welche Fähigkeiten, soziale Beziehungen, individuelle Lebensperspektiven spielen hier in der Ausbildung einer differenzierten Sichtweise hinein? Welche Möglichkeiten bietet das Verflechtungsmodell der Transkulturalität gegenüber jenem der Interkulturalität in der Auseinandersetzung mit kulturellen Differenzen und wie wird künstlerisch damit umgegangen?

Die Auseinandersetzung mitMechanismen und Strukturen transkultureller Emanzipation im künstlerischen Feld gestaltet sich je nach Kontextund kultureller Rezeptionsästhetikunter verschiedenen Vorzeichen und ist folglich einem ständigen Prozess der Veränderung unterworfen. Bei den im Rahmen von “Transcultural Emancipation” realisierten Projekten ist die Auseinandersetzung mit der transkulturellen Situation am Wiener Praterstern ebenso immanenter Bestandteil wie die Hinterfragung dessen, wie künstlerische Arbeit in eine politisch gesellschaftlich Dimension überführt werden kann. Die Billboards bilden nicht bloß eine Schau- und Projektionsfläche, sondern sollen zur Kommunikation anregen, uns interessiert die Reaktion der PassantInnen, die Hinterfragung jener Konstellationen, einer in Veränderung begriffenen gesellschaftspolitischen Situation.

Amor Muñoz, Variation, length and sequence, 2015, Billboardinstallaton

Interactive graphic that seeks to create a relationship between light, shape and sound. Each geometric shape, has a sequence. Circle, square and hexagon incorporate two phenomena (color and sound).Sound and color moves in waves with a specific length,both they create a parallel between wavelengths visible spectrum and the wavelengths audible spectrum. There is white noise that containing all frequencies as the white contains all colors, by example.

Amor Muñozwas born Mexico city, 1979. Amor studied Law at UNAM and Art at the New Orleans Academy of Fine Arts. Her work explores the textile - technology relationship, showing a special interest in the interaction between material forms and social discourse. Her work has been exhibited in museums, galleries and festivals, such as: Laboratorio Arte Alameda (MX); National Arts Centre in Tokyo; Jonathan LeVine Gallery in New York; OK Center (Ars Electronica Festival) in Linz; Electronica Festival 2011 at Palácio das Artes in Belo Horizonte, Brazil; and TRANSITIO MX_04 Festival. One of the most representative project of her work is Maquila Región 4 (MR4). In 2012, MR4 received an Honorable Mention at the Prix Ars Electronica and the New Face Award at Japan Media Arts Festival in 2013.

Lada Nakonechna, Poorly Transferred to a Different Context, a Manipulated Screen Shot of an Image from the Internet Dated July 27, 2014, made in the DonetskArea of Ukraine”. 2015, Installation with wallpaper, Dimension variable

In this work, Lada Nakonechna places a photograph found on the Internet into a completely different context. Converted numerous times, the image has lost its meaning. The real and specific situation in the Donetsk area of Ukraine has been transferred to another space and context, ultimately becoming part of an new setup. The perception of images is influenced by perspective and the circumstances of their presentation. In a new space they may seem completely different without any connection to their origin.

Lada Nakonechna (born 1981, Dnipropetrovsk, Ukraine) lives and works in Kyiv and Berlin. She is an artist who researches the notion of time and perception of space through various media (drawing, actions in public space, video, installation, performance, etc.). Since 2005 Nakonechna is a member of the R.E.P. (Revolutionary Experimental Space) group, an artists’ collective interested in the process of community building and in shaping a generation of engaged Ukrainian artists. In 2012, Lada Nakonechna co-founded the Course of Contemporary Art - an independent educational program for artists.

Vijai Patchineelam, Cheap repentance does not change direction, 2015, Billboard Installation

A anecdote that constructs the image of a soulless world inhabited by a dis-belief and neglect in the urban horizon of the artist-entrepreneur. The artist only concerned about their own revenue is not only irresponsible, but also an isolated being. The emotional disconnect, social atomization and the impossibility of achieving effective communication are some of the ideas through which the portrait of the artist in his work situation is projected on the social environment of the city. (Claudio Iglesias)

Vijai Patchineelam was born in Niteroi, Brazil in 1983. Recently he concluded a Master Research at Sint Lucas, Antwerp, Belgium. Was a participant at the Jan van Eyck Academie in Maastricht, The Netherlands. He holds an MFA in Experience Design at Konstfack University College in Stockholm, Sweden and a BA in Industrial Design at the Federal University of Rio de Janeiro. His work consists of photographic installations, multimedia installations and photobooks.

21:00
Eintritt frei !

  • Keine Einträge vorhanden!

Meetpoint

    Keine Einträge vorhanden!

Routenplaner